توضیحات پروژه

عملیات گودبرداری و پایدارسازی جداره‌های گود پروژه برج آی‌تی ملت، به عنوان یکی از خاص‌ترین و پیچیده ترین پروژه های کشور، در دی ماه ۱۳۹۵ آغاز گردید. طراحی سیستم پایدارسازی پروژه با استفاده از انواع المان‌های پایدار‌کننده، شامل استرندهای شش رشته، انکراژ، نیل، نیلِ خودحفار و شمع انجام شده و در نهایت با لحاظ نمودن کلیه ضوابط آیین نامه ای در خصوص کنترل رواداری‌ها، تزریق و حفاظت در برابر خوردگی و نیز لحاظ نمودن ضرایب اطمینان مورد نیاز خصوصاً در برخورد با شرایط صعب آبهای زیر زمینی و خاکهای ریزشی فاقد چسبندگی تا عمق نهایی ۴۲ متری اجرا گردید.

وجود تراز آب زیرزمینی در عمق ۱۲- متری زمین، موجب بروز چالش‌های جدی در مهار دیواره و کنترل جریان آب زیرزمینی در حد‌فاصل اعماق ۱۲- تا ۴۲- متری گردید. در این خصوص، اجرای گالری‌های زهکش افقی پیرامونی و نوارهای ژئودرین از جنس مصالح ژئوسنتتیک، موجب کنترل حجم آب خروجی از دیواره گود و طبعاً بهبود وضعیت پایداری دیواره‌ها گردید.

در نهایت، شبکه زهکشی کف گود، متشکل از سیستم کانالهای حاوی مصالح زهکش شنی، اجرای لوله‌گذاری با پوشش ژئوتکستایل در کانالهای مذکور و در نهایت اجرای لایه پتوی شنی، تکمیل مجموعه عملیات گودبرداری و پایدار سازی دیواره های گود را میسر نمود. با این حال، وجود خاک‌های ریزشی و فاقد هرگونه چسبندگی و نیز برخورد با بولدر و تخته سنگ‌های بسیار بزرگ در وجوه مختلف پروژه، اجرای عملیات را با پیچیدگی‌های منحصر بفردی همراه می نمود. از نکات برجسته دیگر این پروژه، استفاده از سیستم کنترل ابزار دقیق با دقت بسیار بالا بوده که قرائت‌های مداوم در طول روند اجرای پروژه و همچنین مقایسه نتایج حاصل از آن با تحلیل های عددی موجود، امکان مهندسی ارزش (Value Engineering) را در طراحی و اجرای المانهای پایدار کننده ممکن نمود.

بدین ترتیب، پس از تکمیل عملیات پایدارسازی در سطحی حدود ۱۱٫۰۰۰ متر‌مربع و همچنین خاکبرداری با حجمی در حدود ۱۶۰٫۰۰۰ مترمکعب، اجرای سیستم زهکشی کف، عملیات عایق بندی به وسیله پوشش دوگانه ژئوممبرین از نوع Ultra-Flex و نیز عایق GCL در کف و دیواره ها، توسط شرکت عمرانی و مهندسی پاتروناک به انجام رسید.

جزئیات پروژه

  • عنوان فاز اول پروژه: عملیات تجهیز کارگاه، گودبرداری و اجرای سیستم های پایدارسازی دیواره‌های گود برج آی‌تی ملت
  • عنوان فاز دوم پروژه: اجرای عملیات سیستم زهکشی و آب بندی کف و اجرای فونداسیون
  • محل اجرا: تهران
  • تاریخ شروع: دی‌ماه ۱۳۹۵
  • تاریخ تکمیل فاز یک: بهمن‌ماه ۱۳۹۶
  • تاریخ تکمیل فاز دو: مرداد‌ماه ۱۳۹۷
  • کارفرما: شرکت بهسازان ملت- شرکت گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا
  • مشاور: مهندسین مشاور طرح و سازه
  • مساحت پایدار‌سازی: حدود ۱۱٫۰۰۰ متر‌مربع
  • عمق گود: ۴۲ متر
  • حجم خاکبرداری: حدود ۱۶۰٫۰۰۰مترمکعب

سیستم سازه: اسکلت فلزی و دیوار برشی بتنی

با اتمام مجموعه عملیات مربوط به گودبرداری و پایدار‌سازی جداره های گود پروژه برج آی‌تی ملت و نیز اجرای سیستم زهکشی و آب‌بندی کف فونداسیون این پروژه، مجموعه عملیات مربوط به اجرای فونداسیون گسترده سازه مذکور در حد فاصل بهمن ماه ۱۳۹۶ لغایت مردادماه ۱۳۹۷ تکمیل گردید. بدین ترتیب، با اتمام این عملیات، در حال حاضر مجموعه عملیات مربوط به اجرای اسکلت فلزی، دیواره های حائل پیرامونی و برشی از بتن مسلح، پوشش آب بند دیوارهای حائل و نیز سقف‌های کامپوزیت طبقات در زیربنایی بالغ بر ۷۰٫۰۰۰ مترمربع در ۲۸ طبقه در حال اجرا می باشد.

جزئیات پروژه

  • عنوان پروژه: اجرای اسکلت فلزی، دیوارهای حایل و برشی بتنی، سقف کامپوزیت و پوشش آب‌بند دیوارهای حایل
  • محل اجرا: تهران
  • تاریخ شروع: دی‌ماه ۱۳۹۷
  • کارفرما: گروه فن آوران هوشمند بهسازان فردا
  • مشاور: مهندسین مشاور طرح و سازه
  • زیربنا: ۷۰٫۰۰۰ مترمربع
  • تعداد طبقات: ۲۸ طبقه (۱۰ طبقه زیرزمین و ۱۸ طبقه روی آن)
  • سیستم سازه: اسکلت فلزی و دیوار برشی بتنی

عملیات ساخت، نصب و انجام تست‌های اسکلت فلزی

امروزه به منظور ارتقاء کیفیت و کاهش زمان اجرای پروژه های اسکلت فلزی، عملیات ساخت این نوع از اسکلت‌ها در محل کارخانه صورت گرفته و با حمل قطعات به محل پروژه، عملیات نصب با اتصالات پیچ و مهره در محل نهایی صورت می پذیرد. بدین ترتیب، عملیات ساخت اسکلت فلزی سازه برج آی‌‌تی ملت، مشتمل بر کلیه بخش های ذیل در کارخانه اسکلت فلزی این شرکت صورت گرفته و محصول نهایی به محل کارگاه حمل گردید. اهم عملیات صورت گرفته در کارخانه جهت تکمیل مرحله ساخت اسکلت فلزی به شرح ذیل است:
– تهیه نقشه‌های شاپ اسکلت فلزی بر مبنای نقشه‌های محاسباتی
-کنترل ابعاد و عدم اعوجاج ورق‌ها
– عملیات برشکاری و سوراخ کاری ورق‌ها
– اجرای درزهای لب به لب و همراستا نمودن ورق‌ها
– جوشکاری و مونتاژ باکس ستونهای سازه
– جوشکاری ورق‌های بال به جان تیرها
– تمیزکاری، سندبلاست و رنگ آمیزی
– در نهایت حمل، پیش مونتاژ و مونتاژ اسکلت فلزی در محل کارگاه برج آی‌تی
به منظور کنترل و بازرسی اتصالات موجود در سازه، اعم از اتصالات پیچ و مهره تیرها به ستونها و نیز اتصالات جوش نفوذی کامل ستونها به یکدیگر، کلیه اتصالات مذکور توسط تیمی از بازرسین مجرب، کنترل و با دستگاههای پیشرفته تست می‌گردند. تنظیم نهایی، کنترل دقیق وضعیت شاقولی ستونها و هم محور کردن تیرها و نیز کنترل رواداری های لازم، مطابق با آخرین استاندارد های بین المللی توسط ابزارگذاری و دوربین های نقشه برداری با دقت انجام می گردد.

عملیات اجرای دیوارهای بتنی حائل و برشی

عملیات مربوط به دیوارهای حائل پیرامونی سازه و نیز دیوارهای برشی هسته مرکزی ساختمان با سطحی بالغ بر ۲۰٫۰۰۰ مترمربع در ضخامتهای مختلف و با استفاده از بتن مسلح با مقاومتی بالاتر از ۴۰ مگاپاسکال در حال اجرا می باشد. به منظور حفظ کیفیت، مقاومت و سرعت مورد نیاز در تهیه و اجرای بتن مورد نظر، از یک دستگاه بچینگ پلانت با ظرفیت بالا در محل کارگاه استفاده گردید.

لازم به ذکر است، به منظور کنترل کیفیت، مقاومت و دوام بتن، کلیه مصالح مصرفی شامل سیمان، سنگدانه و آب مصرفی، در فواصل زمانی معین مورد آزمایش قرار گرفته و با ضوابط و معیارهای استانداردهای موجود کنترل می‌گردند. همچنین، نمونه‌گیری از بتن تازه و انجام آزمایش روانی (Slump) در محل کارگاه و نیز آزمایش‌های مقاومت و دوام بتن در محل آزمایشگاه دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفت.

اجرای سقف کامپوزیت (Composite Slab)

عملیات مربوط به اجرای سقف‌های بتنی از نوع دال‌های کامپوزیت با مساحتی بالغ بر ۷۰٫۰۰۰ مترمربع، با استفاده از مصالح بتنی با مقاومت حداقل ۳۵ مگاپاسکال در حال انجام می باشد. از مزایای این نوع سقف‌ها، سرعت اجرای بالا، عدم نیاز به شمع‌بندی سنگین، مقاومت بالاتر در قیاس با سایر انواع سقف‌ها و همچنین تامین یکپارچگی سقف دال بتنی با اسکلت فلزی می‌باشد.

بدین ترتیب، پس از اجرای اسکلت فلزی و پایان عملیات نصب، قالب‌بندی سقف به روش تخته‌کوبی با استفاده از چهارتراش‌های چوبی و نیز ورق‌های فلزی انجام می گیرد. پس از آن، شبکه میلگردها در یک یا دو لایه، بسته به بار طراحی طبقه مورد نظر بر روی قالب اجرا شده و در نهایت، با انجام عملیات بتن ریزی، اجرای سقف کامپوزیت تکمیل می گردد.

اجرای پوشش آب‌بند دیوارها

با اتمام اجرای هر مرحله از دیوارهای حائل پیرامونی سازه، مجموعه عملیات مربوط به پوشش آب‌بند دیوارها از مصالح ژئوسنتتیک ساخت کشور آلمان (پوشش دوگانه ژئوممبرین و GCL) اجرا شده، تست و تکمیل گردید.